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架空現実|virtual realty・架空世界|virtual world


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◆立岩 真也 1997/09/05 『私的所有論』,勁草書房,445+66p. ISBN-10: 4326601175 ISBN-13: 978-4326601172 6300 [amazon][kinokuniya] ※
◆立岩 真也 2013/05/20 『私的所有論 第2版』,生活書院・文庫版,973p. ISBN-10: 4865000062 ISBN-13: 978-4865000061 1800+ [amazon][kinokuniya] ※
Tateiwa, Shinya(立岩 真也) 2016 On Private Property, English Version, Kyoto Books

 chap. 7
 "This "I" would then indeed grow fainter and recede into the background. For example, let us assume it is possible for me to augment my own characteristics by inserting into myself a new part obtained from somewhere or someone outside myself. In such cases we may exclude this part from what comprises the "essential self." Improving our abilities may become, for example, like upgrading from a 16-bit to a 32-bit computer. Or those who possess such upgrades may become like the owners of high performance cars, showing off to distinguish themselves from others. Those who buy expensive cars display their taste in their choice of models and their wealth in the amount of money they spend on them. Here the "I" has not been completely plundered. What is left is indeed the same arbiter of taste described earlier. What will be the target of evaluation is whether or not the individual in question has good taste in regard to their own appearance.
 In such cases, might I not perhaps notice the emptiness of the desires that originate within myself, or in at least get tired of following them? In other words, is there not a saturation point - not only at some time in the future, but in all cases - for these kinds of desires? It is fine to say you will continue until you get tired of something, and if that day never comes it is fine to go on doing it forever. If you do tire of it, however, this loss of interest is of the kind described here, and there is no other reason for it18."
 chap. 7 note 18
 "In his book on "computer communication" and digital media, Masahiro Morioka writes:
"Within a world that I can in principle control, can I really refer to a person who violently opposes me as an 'other'?...in order to find a genuine 'other,' most of those who live in a virtual world in which the other has been lost...will presumably once again visit the real world. On their return, the inflexible, prison-like real world will become an 'other.' This world they cannot control will itself become for them the ultimate 'other.' This real world that alienates them and in no way accepts their imperious desires will serve as an 'unassailable other' for these returnees from virtual worlds." (Morioka [1993b:45-56])."

 「ただ、やはり、その私はやせていく、後に退いていくことになる。例えば、どこかから部品をもってきてはめこむように、自分自身の質を自身が制御し変容させることができることになるとしよう。この時に、その部分は我々の「本質」から離脱していくかもしれない。例えば、自身の能力を高めることは、一六ビットのパソコンを三二ビットの▽255 それに買い代えることと同じようなことになるかもしれない。あるいはその人は、高性能な車の所有者のようなものだ。それを持っていることを彼は人にひけらかしたりできるかもしれない。ただ、彼が行ったことといえば、車種を選んだ、購入のためのお金を注ぎ込んだ、注ぎ込めたくらいのことである。「私」が完全に奪い取られてしまったのではない。だがやはり、ここに残るのは、先と同じに趣味の主体のようなものである。彼は彼の容貌についてよい趣味をもっているか否かといったぐらいのことが評価の対象になる。
 この時に、私は、私から発する欲望の空虚に気付く、あるいはそれに従うことに飽きてしまうのではないか。つまりこうした欲望の飽和点に――未来のいつか、ではなくそのつど――達するのではないか。飽きないなら飽きるまでやったってよいし、それでも飽きないならいつまでもやっていればよい。しかし飽きてしまうなら、それは今述べたように飽きるのであり、それ以外の理由はない◆18。」

 「◆18 コンピュータ通信等の電子メディアを論じている本の中で森岡正博は次のように述べる。
 「私が原理的に支配可能な世界の内部で、私に向かって暴力的に反抗する存在者を、本当に他者と呼べるであろうか。…他者を見失った架空世界の住人たちの多くは、真の<他者>を見つけるために、…現実世界をふたたび訪れることになるだろう。そのとき、彼らにとって、この融通のきかない牢獄のような現実世界こそ▽294 が<他者>となるのだ。彼らは、自分たちのコントロールの手が及ばないこの現実世界それ自体に、究極の他者を見出すであろう。彼らを疎外し、彼らの傲慢な欲望を決して認めてくれなかったこの現実世界こそが、電子架空世界からの帰還者のための「不動の他者」となる。」(森岡[1993b:45-46])」


UP: REV:20160628
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