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assujettissement|主体化|Subjectivation


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◆立岩 真也 1997/09/05 『私的所有論』,勁草書房,445+66p. ISBN-10: 4326601175 ISBN-13: 978-4326601172 6300 [amazon][kinokuniya] ※
◆立岩 真也 2013/05/20 『私的所有論 第2版』,生活書院・文庫版,973p. ISBN-10: 4865000062 ISBN-13: 978-4865000061 1800+ [amazon][kinokuniya] ※
Tateiwa, Shinya(立岩 真也) 2016 On Private Property, English Version, Kyoto Books

Subjectification employs the schema of an internal faculty of self control described above while embedding this system of self control within the individual in question. Person A assigns value both to thing 'a,' which they produce, and to thing 'b,' which they receive in exchange. If people think in this way and try to attach value to people, to themselves, then Person A will likely come to desire an increase in 'a' and consequently in 'b.'

Assignment of responsibility to the individual exists within both market relationships and the law. Each individual is treated as a subject of this ascription who must take responsibility for how they view themselves and the results of their own actions in regard to contracts and based on the law. The concept of ascription/assignment of responsibilityto individuals covers every aspect of society, even if it is not divided amongst all of its members. But when the concept of ascription/assignment of responsibilityis understood and given credence by all members of society, not only is ascription/assignment of responsibilityto individuals given support as something solid and justifiable in principle, but in practice, too, there is a channel opened to the individual actions of each member of society (without the intercession of (expectations of) external sanctions), and these individuals come to see both themselves and others as beings whose internal subject is expressed through their external behavior and qualities.

The establishment of this concept could perhaps be seen as corresponding to the spread of market economics and modern jurisprudence. The fact that mechanisms of assignment of responsibility have become increasingly universal can itself be seen as an acknowledgment and validation of this concept. The law brings out assignment of responsibility and calls to individuals. When labor is sold/exchanged within the market, the individual appears as an individual possessing a given level of the abilities in question. In a world in which labor abilities are commercialized, the individual can only appear as a being that labors, and this then results in the equation of a person with their ability to work. Through the persistence of this encouragement/regulation, individual people become the kind of subject they are expected to be. This is the kind of claim that is made, but it is not necessarily correct; when labor abilities in regard to the market are not considered the only question to be addressed, then something more, the appearance of the "person," is required11. In such cases the market is seen as a "cold" or "unfeeling" market. In order for the market to be something more, other mechanisms or apparatuses must be attached to it.

6.2.2 Double Predestination

"To work only as much as is necessary" - one means of breaking down this kind of rationale has, as is well known, already been implemented through the odd doctrine of "double predestination" found in the protestant movement known as Calvinism 12.

 […]

 ◇11 Here the term "Subject(ivization)" is used in a narrower sense than in texts such as Althusseur [1970].

6.2.3 Public Education

 […]

 2 主体化

 [1]主体化
 先の自己を統御する内部という図式を使いつつ、その自己統御機構自体をその者の中に埋め込むことが主題化される。Aが産出するa、そしてその見返りであるb、がAを価値づけ、表示する。そのように人が思い、人を、自らを価値づけようとするなら、aを、そしてbを増やすことをA自身が求めるようになるだろう。
 個体への帰責は、市場関係及び法の中に存在する。当の個々人が自らをどのようにみなそうと、契約において、法のもとで、彼らは自らの行為の結果について責任を負うべき帰責主体として取り扱われる。個人への帰属−帰責の観念が社会の全成員に分掌されていないとしても、帰責の機制は社会の全域を覆っている。だが帰属−帰責の観念は、個々の成員に知られ、その信憑にもたらされるときに、――この個人への帰責の帰責を正当なものとして支持させ、堅固なものとするだけでなく――現にその個々人の行為を▽380

――外的な制裁(の予期)を介さずとも――水路づけ、また自らを、また他者を外部によって内部が表示させる、そういった存在としてみなさしめるものである。
 こうした観念の成立を市場経済や近代法の広がりと相即するものとみる見方もあるかもしれない。それは、帰責の機制が普遍的なものとなること自体が、この帰責の観念に対する承認、正当視を獲得するのだと言う。法は個人を取り出し、個人に呼びかける。市場では、労働力の売却−交換のその時点において、個人がどれほどかのその能力を有する個人として現れる。労働力が商品化される世界では、人は労働する存在としてしか現われず、その結果、人=労働能力という等式が成り立つだろう。このような不断の呼びかけ・規定によって、個々人はそこに見込まれる主体になる。このように言う。しかし、これは必ずしも当たらない。例えば、市場において労働能力しか問題にならないなら、そこにそれ以上の何か、「人」が現われる必要はないからである◆11。この時、市場は「冷たい市場」として現われる。市場が、それ以上のものであるためには、別の装置が付加されなければならない。
 [2]二重予定説
 働く必要がある限度において働く。このような合理性を破る契機は、周知のように、▽381 プロテスタントの一宗派、カルヴィニズムにおいて、二重予定説という奇妙な信仰によって既に獲得されていたものではあった。◆12
 […]
 [3]公教育

 「◆11 ここで「主体(化)」という語はAlthusser[1970=1993:76ff]等で用いられているより狭い意味で使われている。」

■教育


REV:20160619, 29, 0701
Foucault, Michel 
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